پارتیشن بندی هارد دیسک

*حتما از اطلاعاتتون پشتیبان تهیه کنید (Backup  بگیرید) در غیر این صورت همه ی اطلاعاتتون از بین میرود
می توانید به روشهای مختلفی پارتیشن بندی کنید:
Fdisk ، Partition Magic 8 ، Linux Boot ، Windows XP Boot و....

3 روش اول بحث ماست.

Fdisk : معمولا پارتیشن بندی ها با Fdisk انجام میگیرد. این موقعیست که شما لینوکس را نصب نکرده باشید و فقط ویندوز را داشته باشید (چون Fdisk فایلهای Ex2/3 را نمی بیند)

1- یک سی دی ویندوز 98 Bootable تهیه کنید ( در واقع شما باید MS-Dos را داشته باشید میشود دیسکت بوت تهیه کرد.)

2-در بایوس کامپیوتر خود First Boot Device را پیدا کنید و آن را بر CD-Rom تنظیم کنید.

(بایوس setup مادربرد شماست که هنگامی که کامپیوتر را راه اندازی می کنید با فشردن کلید Delete  ظاهر می شود. حال باید منویی تحت عنوان device Feature یا boot پیدا کنید در آن حالت بوت را بر cd-rom تنظیم کنید)

3- حال با سی دی ویندوز 98 بوت کنید. احتمالا (با توجه به اینکه سی دی های ماسک ویندوز 98 بسیار فراوان شده)  5 گزینه  خواهید داشت Start with Cd-Rom را انتخاب کنید (یا چیزی شبیه این)

4-حال بعد از چند ثانیه صفحه ی Dos را مقابل خود دارید. تایپ کنید Fdisk و enter کنید.

اول اینکه پیغامی می آید مبنی بر : do you wish to enable large disk support…? که اینو Y بزنید برود و بعد گزینه ها می آید.

 صفحه ای میاید که حاوی 4 گزینه است. اما قبل از آن توضیحی در مورد انواع پارتیشن ها:

3 نوع پارتیشن داریم:

Primary Partition که در واقع همان درایو C شماست و پارتیشن اولیه محسوب می شود.

2-Extend Partiton یا پارتیشن افزوده که تمام درایوهای به غیر از C شماست. یعنی در واقع این پارتیشن خود تقسیم می شود و درایوهای D,E,F,G و ... (بسته به انتخاب شما به وجود می آورد)

3-Logical Partition  یا پارتیشن منظقی که همان تک تک درایوها (به غیر از C به حساب می آیند.)

ما ابتدا باید Primary و سپس Extend  را به وجود آورده آن را به پارتیشن های منطقی تقسیم کنیم.

اما

گزینه ها:

1-Create Dos Partition or Logical dos Drive

2-Set active Partition

3-Delete Partition or Logical Dos Drive

4-Display Partition information

گزینه ی اول برای ساخت درایوهاست گزینه ی دوم برای فعال کردن پارتیشن به عنوان بوت  گزینه ی سوم برای اک کردن پارتیشنها و گزینه ی 4 برای نمایش دادن پارتیشن ها

توضیح delete کردن :
در صفحه ی گزینه ها تایپ کنید
3  تا و enter کنید. صفحه ای می آید که 4 گزینه دارد.

ما اول باید Logical درایوها را پاک کنیم پس 3 را می زنیم. صفحه ای می آید. درایوهای logical را نمایش داده درایوها را تک تک پاک می کنیم. بدین صورت که نام درایو را نوشته مثلا D و enter  را می زنیم . Lable را Enter می کنیم میرود گزینه ای مبنی بر پاک کردن میاید y را می زنیم و تمام.

بدین ترتیب تک تک Logical ها را پاک می کنیم. بعد از آن Esc را می زنیم و دوباره وارد می شویم. اما این بار می خواهیم extend را پاک کنیم پس گزینه ی 2 را می زنیم. و ان را پاک می کنیم. (پارتیشن افزوده D می باشد)


بعدش نوبت به
primary می رسیم که آن را هم پاک کرده و بدین ترتیب کاملا پاک می شود. (حذف درایوها برعکس ساختن آن است در ساختن از Primary شروع می کنیم و در پاک کردن از Logical )
 اکنون درایوها را پاک کرده و آماده ی ساختن پارتیشن هستیم. خب میدانیم ابتدا باید پارتیشن اولیه یعنی
C را ایجاد کنیم. خب باز دستور fdisk را تایپ می کنیم. در صفحه ای که می آید yes را می زنیم. حالا باید ابتدا Primary Partition را تنظیم کنیم. خب ابتدا گزینه ی 1 را زده اینتر کرده 3 گزینه میاید (یا 4 گزینه) گزینه ی اول را  می زنیم یعنی Create Primary Partition  را می زنیم. بعد یک صفحه میاد که می نویسد می خاوهید تمام پارتیشن شما C باشد؟ 
N را زده Enter می کنیم. سپس از شما درخواست می کند مقدار پارتیشن C را وارد کنید. بسته به هاردتان عددی به مگابایت وارد کنید. اما چون این کار سخت است می توانید درصدی وارد کنید. چند درصد هاردتان درایو C باشد؟ مثلا در صورتی که بخواهید 4 تا پارتیشن داشته باشید (C,D,E,F ) کافیست بزنید 25% (البته شاید شما بخواهید بیشتر را به C اختصاص دهید) خوب حالا Primary Partition را ساختیم . esc را بزنید. تا به صفحه برگردید.
این بار گزینه ی 2 یعنی
Create Extend Partition را می زنیم. حتما می دانید که Extend Partition یعنی بقیه ی هارد به غیر از C که خود تقسیم می شود به درایوهای D,E,F و.... .
 خوب پس بزنیم
75% (25% را در مرحله ی قبل به C اختصاص دادیم اگر شما مثلا 30% را اختصاص دادید حالا باید 70% را به Extend اختصاص دهید) البته شاید شما بخواهید مقداری از فضا را آزاد نگه داشته تا لینوکس را نصب کنید (در مورد لینوکس بعدا مفصل توضیح خواهیم داد) خوب پس اگر میخواهید فضایی را به Linux بدهید باید مثلا بزنید 65% تا 10% فضا به لینوکس اختصاص داده شود) خب حالا شما extend را نیز ساختید. یادتان نرود هنگامی که فضا را تعیین می کنید پرسشی میاید مبنی بر برچسب (Lable) درایو  که می توانید چیزی نزنید  Enter می کنید ) خوب اگر شما Esc را بزنید بلافاصله از شما در مورد Logical ها می پرسد. یعنی همان درایوهای D,E,F, و.... (که مجموعه ی آنها شده Extend ) خب حالا ما 3 تا درایو دیگر می خواهیم. اما توجه داشته باشید که الان نباید برای هر کدام بزنید 25% چون حالا داریم فضایی درون Extend را می سنجیم. ما 3 تا درایو درون Extend می خواهیم. پس برای هر کدام می زنیم 33% و برای یکی 34% بدین صورت که خودش بعد از Extend ساختن و زدن esc در مورد Logical می پرسد خوب می زنیم 33% و enter  می کنیم. در مورد درایور بعدی می پرسد می زنیم 33% و enter می کنیم و باز هم می پرسد که در اینجا فضای باقی مانده یعنی 34%  را اختصاص می دهیم. در اینجا هم می توانید فضایی برای لینوکس میعن کنید اما به نظرم بعدا با Partition Magic 8 کارتان راحت تر است خب حالا Esc را می زنیم. دیگر چیزی نمانده . reastart می کنیم.

 کار شما با موفقیت به پایان رسید!به شما تبریک می گویم! در ضمن می توانید پارتیشنی به عنوان پارتیشن بوت معرفی کنید که باید گزینه ی 2 را زده بعد درایو را معین کنیم. مثلا
C و گزینه ی 4 را هم می توانید بزنید تا درایوها را مشاهده کنید اگر enter را بزنید درایو های Logical هم مشخص می شود.

این قسمت خوب ماجرا بود. در صورتی که تاحالا لینوکس نصب نکرده باشید. اما اگر نصب کرده باشید ناچارا باید از Partition magic  (ترجیحا 8) استفاده کنید. خب این جای کار فوق العاده آسان است. هنگامی که ویندوز را دارید دیکستهای بوت Partition Magic 8 را بسازید. کافیست  بعد از نصب پارتیشن Magic  از منوی start/Programs/Power Quest Partition magic8/Partiton magic 8 tools/Create Rescue Disketts را انتخاب کنید . بعد دیسکت 1 را بزنید بعد نصب می کند سپس فلاپی 2 را بگذارید و نصب می کند.

حالا کافیست به Bios کامپیوترتان بروید (قبلا گفتیم چه طور) و First Boot Device را روی floppy تنظیم کنید. بعد از آن فلاپی 1 را بوت می کند و سپس می گوید Partition Magic 8 Disk 2 را بگذارید.
شما میگذارید و
enter را می زنید. سپس Partition Magic 8 می آید در محیط گرافیکی ساده. اما واقعا کاربردی. برای delete کردن کافیست روی درایو  کلیک راست کنید و Delete را بزنید! برای ساخت هم کافیست Extend partition کلیک راست کنید و create را بزنید. برای کم کردن فضا (در واقع آزاد کردن فضا برای لینوکس ) کافیست روی درایوی کلیک راست کنید و Resize/Move را بزنید. در صفحه ی جدید بالا صفحه طوسی رتگ ماوس را بگیرید و بکشید تا کم شده فضا را مشاهده کنید  یا اینکه در New Size سایز جدید پارتیشن را بزنید. در آخر Apply را می زنیم و reastart می کنیم. به همین آسانی!

خوبی کار اینجاست که
Partition Magic فرمتهای لینوکس یعنی ext2/3 را می شناسد. به نظر من برای Delete کردن و دوباره ساختن پارتیشنها کافیست در PM8 یا همان پارتیشن Magic همه ی پارتیشنها را پاک کنید. و بعد از طریق Fdisk کار کنید.

اما مواقعی پیش میاید که Partition Magic 8 هم کار نمی کند! برای من هم پیش آمده. تنها راه چاره در این مواقع Linux  است. CD1 لینوکس را بوت کنید. Installation را بزنید بعد زبان Keyboard را انتخاب کرده و بعد Reapir را بزنید. (یا اینکه از منوی Change ، Partitioning را انتخاب کنید ) به راحتی PM8 با پارتیشها کار کنید.

(این مورد آخر کم پیش میاید) فراموش نکنید مواردی مثل نصب ویندوز و ساختن پارتیشن تجربی است یعنی باید کار کنید تا تجربه ای برایتان بشود. برای این کار می توانید از VMWare Wordkstation 4 استفاده کنید که واقعا جالب است و قبلا معرفی کردم. شاید پارتیشن بندی برای شما سخت به نظر بیاید اما اگه کار کنید و ببینید واقعا می فهمید که چه قدر آسان بوده است.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
مجید یکشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1384 ساعت 10:58 ق.ظ http://www.salamtehran.blogspot.com

سلام . واقعا وبلاگ با حالی داری مطالبش خیلی مفیده لطفا به من یه لینک بده

پروانه میلا نی میبدی پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1384 ساعت 11:37 ب.ظ

برای مهار نمودن ثا نیه ها ودقا یق که همواره با شتاب
ازبر ما عبور می کنند. یک راه مفید وجود دارد و آن مطا لعه و تحقیقا ت می با شد . و بهترین کا نال جهت بیشتردانستن
هما نا بهره مند شدن از سا یت ها ی خو ب ایتر نتی می با شد. من با وارد شدن به سایت شما اطلا عا ت قا بلی در یا فت نمودم . و بدین طریق از شما عزیزان تشکر می کنم .
و یک بیت از اشعارم برایتان می نویسم.
خدا و ند عا لم نگهبا نتا ن بدی و بلا دور ا ز جا نتا ن .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد