آشنایی با نرم افزار PartitionMagic-2-

*در ابتدای کار توجه شما را به یک نکته اساسی جلب میکنم و آن تفاوت بین نرم افزار PartitionMagic و Fdisk میباشد.در این باره باید گفت جدا از پوسته گرافیکی و جذاب پارتیشن مجیک و امکانات اضافه و خلاق آن ، مهمترین تفاوت بین این دو برنامه در این است که Fdisk همواره قبل از نصب سیستم عامل وارد معرکه شده و اقدام به پارتیشن بندی میکند.اما PartitionMagic یک برنامه تحت ویندوز بوده و پس از نصب ویندوز بر روی سیستم نصب شده و میتواند کلیه نیاز های شما را در رابطه با مدیریت و پارتیشن بندی هارد دیسک به انجام برساند.ضمنا در Fdisk همه چیز بصورت دستی بوده و در واقع این شما هستید که پس از پارتیشن بندی توسط Fdisk می بایست کامپیوتر را بوت کرده و سپس عملیات مربوط به فرمت کردن کلیه پارتیشن های ایجاد شده را مرحله به مرحله انجام دهید.در حالی که در پارتیشن مجیک ، پس از تعیید نهایی ( Apply ) و آغاز مرحله شروع عملیات، کلا سیستم و زمام و اختیار آن در اختیار پارتیشن مجیک قرار گرفته و کلیه امور مربوط به راه اندازی مجدد کامپیوتر بطور کل، پروسه عملیات شامل فرمت سیستم و غیره تماما توسط پارتیشن مجیک انجام گرفته و شما صرفا ناظر انجام مراحل عملیات هستید.
 برای نصب PartitionMagic 8.0 به موارد ذیل نیاز دارید :
 الف) حداقل 70 مگابایت فضا خالی بر روی هارد دیسک
ب) سی دی رام ( هر سرعتی )
ج) دو عدد فلاپی دیسکت برای ایجاد ریسک دیسک در صورت نیاز ( این دو عدد فلاپی که در پایان نصب نرم افزار ساخته می شود به عنوان دیسکتهای BootAble برای پارتیشن بندی بدون داشتن سیستم عامل بر روی هارد دیسک می باشد )
د) VGA با رزولوشن  800*600 pixels
هـ) سیستم عامل ویندوز ، با شرایط زیر :
سیستم های عامل Windows 95b - Windows 98 SE Windows Me – Windows NT 4.0 - با حداقل حافظه یا رم32 MB* Pentium/ و پردازنده 150 MHz سیستم عامل Windows XP - Windows 2000 Professional با حداقل رم 128MB و پردازنده Pentium/233MHZ ( حداقل رم برای ویندوز 2000 به میزان 64MB ) در صورتی که از سی دی BootAble اورجینال PartitionMagic 8.0 یا از فلاپی BootAble آن استفاده می کنید شما براحتی می توانید تحت هر سیستم عاملی از این نرم افزار استفاده نمایید . برای ساختن فلاپی دیسکت بوت ، می توانید در هنگام نصب نرم افزار با پاسخ مثبت به درخواست برنامه برای ساختن دیسکت بوت موافقت نمایید یا اینکه بعد از نصب از طریق منوی Start _ Programs _ PowerQuest PartitionMagic 8.0 _ PartitionMagic 8.0 Tools _ Create Rescue Disks . این کار را انجام دهید . اما اگر ویندوز ندارید در این صورت در محیط Command Prompt در داخل دایرکتوری EnglishDOSMAKE فرمان MAKEDISK A: را صادر کنید .

قبل از استفاده از برنامه لازم است نکاتی زیر را مدّ نظر قرار دهید :
1ـ قبل اجرای برنامه کلیه برنامه فعال خود را ببندید و ذخیره سازی های خود را انجام دهید .
2ـ از اطلاعات مهم خود ذخیره و پشتیبان بگیرید زیرا امکان از دست دادن اطلاعات وجود دارد .
3ـ از عدم وجود برنامه های Scheduled Tasks یا برنامه های TSR نظیر Screen Saver یا همان برنامه هایی که در زمان مشخص اجرا می شوند مطمئن شده و یا آنها را غیر فعال نمایید .
4ـ حتماًدیسکت بوت بسازید .
5ـ در صورتی که وسط برنامه برق قطع شود و یا کامپیوتر به هردلیلی خاموش یا Reset شود ممکن است هارد دیسک شما لطمات جبران ناپذیری ببیند و جدول پارتیشن آن به طور کلی پاک شود .
6ـ در هنگام استفاده بی نهایت دقت کنید قبل از اجرای تغییرات ( Apply ) کاملاً از اقدامات انجام شده مطمئن شوید . پس از ورود به برنامه پنجره اصلی آن هویدا می شود : این پنجره به دو صورت ظاهر می شود ؛ یکی پنجره ای که برای برنامه اصلی که تحت ویندوز اجرا شده است ظاهر می شودو دیگری پنجره ای که بواسطه استارت کامپیوتر با دیسکت بوت Partition Magic ظاهر می شود . در واقع وقتی که با دیسکت بوت ، کامپیوتر خود را لود می کنید پنجره شماره دو ظاهر می شود این پنجره امکانات کمتری نسبت به پنجره اصلی برنامه دارد اما می توان اکثر کارهای اساسی را با آن انجام داد . چون محتویات این پنجره در پنجره اصلی برنامه نصب شده تحت ویندوز وجود دارد ، ما همان پنجره اصلی را برای شما توضیح می دهیم . مطمئناً پس از یادگیری آن ، این دانسته ها را نیز می توانید در باره پنجره ای که در هنگام بوت با فلاپی ظاهر می شود و همچنین گزینه هایی که در هنگام کلیک راست بر روی پارتیشن ها و یا نام دیسک (ها) هویدا می شود نیز به کار ببرید . پنجره اصلی برنامه شامل تمام تولبار و شورتکاتها و تسک ها یا وظایف و نقشه دیسکها و لیستی از پارتیشنهای موجود در دیسک انتخاب شده می باشد . اگر کامپیوتر شما دارای دو هارددیسک باشد در هر زمان می توانید با انتخاب یکی مدیریت مربوط به آن هارد دیسک را انجام دهید. در بالای صفحه منوبارها و تولبارها قرار دارند . در بخش دیسک مپ ( Disk Map ) شما می توانید میزان فضای اشغال شده توسط هر پارتیشن را به طور تقریبی ببینید که هر یک از آنها در صورت اختلاف بین سیستم فایلی آنها به رنگی متفاوت با دیگری دیده می شود . اگر هارددیسک کامپیوتر شما علاوه بر پارتیشن اولیه دارای پارتیشن گسترده ( Extended ) نیز باشد درایوهای منطقی ( Logical ) نیز در داخل آن مشخص خواهد شد . ( در یک پارتیشن بندی عادی هارد دیسک دارای یک پارتیشن اولیه که همان درایو C است و معمولاً این درایو به صورت اکتیو نیز می باشد و یک پارتیشن گسترده ( Extended ) می باشد که شامل پارتیشن های منطقی بوده و به نامهای D و E و … شناخته می شوند .) در بخش لیست پارتیشنها ، تعداد پارتیشنهای موجود دیسک انتخاب شده را با توضیحات کامل تر می بینید . علامت ستاره در بعضی از پارتیشنها دالّ بر این است که آن پارتیشن ، دارای یکی از شرایط زیر است :
1ـ یا پارتیشن گسترده است .
۲-(Extended ) یا پارتیشن مخفی است . ( Hidden ) {پارتیشن های مخفی پارتیشنهایی هستند که نام درایو ( Drive letter ) ندارند و کاربران نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. البته در ویندوز ایکس پی و 2000 حرفه ای این پارتیشنها می توانند نام درایو بگیرند . تمام پارتیشنها بجز پارتیشن اکتیو می توانند مخفی شوند }
3ـ یا پارتیشنی است که سیستم فایل آن توسط سیستم عامل فعال پشتیبانی نمی شود . به عنوان مثال اگر برنامه تحت ویندوز 98 اجرا شده باشد پارتیشن هایی که سیستم فایل آنها NTFS یا EXT2 , 3 می باشند ستاره دار خواهند بود .
4ـ یا اینکه بخشی از هارد دیسک است که هنوز پارتیشن بندی نشده است . در بخش Partition Operation شما می توانید اعمال مربوط به پارتیشن منتخب را انجام دهید . بخش پایین پنجره اصلی Legend ها را می بینید که راهنمای خوبی برای رنگ نوع سیستم فایل پارتیشنها می باشد . تمام این بخشها و گزینه ها بجز منوی اصلی برنامه را می توانید از طریق منوی View از پنجره اصلی برداشته و یا اضافه نمایید . در منتهی الیه پنجره اصلی بخش Status Bar را می بینید که با عبور ماوس از روی هر گزینه ای توضیحی درباره آن گزینه در این قسمت ظاهر می شود . با توجه به اینکه Toolbarها میانبرهایی برای گزینه های داخل منوهای اصلی می باشند و از طرفی با کمی مکث بر روی هر Toolbarی نام مربوط به آن Toolbar به وسیله یک تول تیپ ظاهر می شود لذا برای جلوگیری از توضیح اضافی در مورد Toolbarها خودداری می گردد و صرفاً زیر منوها توضیح داده می شوند و به طبع آن مسلماً شما عزیزان با Toolbarها نیز آشنا خواهید شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد